Tuesday, October 26, 2010

Traveler's Travel

Lama-lama blog ni dah jadi macam blog politik laa pulakkk..Tak nakkkkk...

Nak tulis puisi kang kene gelak pulak..huhu..

I'm thinking of putting some stories about my travel experience around the world..Tapi banyak gambar semua dalam laptop lama yang dah tak boleh on,ataupun tersimpan kat laci rumah Kuantan..Brrrrr..I just love travelling..I love backpacking..I would love to go to some place without planning..Just spontaneous act..I did it a few times..This year,thinking of going to somewhere I've never been..Maybe Stockholm or Beirut..or maybe Romania..or maybe Slovakia to visit some old friend..Kenya pun ok,but not this time perhaps..Haha, sedapnya aku berangan..but we'll see..Nothing is impossible..Tengok duit dulu camne..Sementara tengah single ni..Kang payah pulak..

So now,time to start planning..One annual family vacation,and one for myself,or with friends..A Swedish girl that I met in Sydney said there's a lot of Muslims in the country..Even her ex-boyfriend was a Muslim,tapi dia,mak aiiiiiiiiii..Nyaris menyebabkan gua jadi Pak Maun aritu...huhu..Nasib baik masih ada iman senipis kulit bawang ini di lubuk hati ini...wakaka..

So,maybe it's time to go and have a look!..Nak tengok betul ke tidakkk..ngehehe..
For a start,there is 20% population of Muslims in Stockholm,and 25% in Malmo..Not bad huh..

 Owh yaaa..Let me share with you my own experience that happen almost everytime,everywhere when I go travel.. People will usually ask you where you from and stuffs...I am not making stories and I am not kidding you,but almost everytime when I answered that I came from Malaysia,the first thing that will definitely be automatic coming from them will be, "Malaysia?..Mahathir??"...especially from those who interested in Muslim world....and I will definitely be proud to answer.."Yess"..:-)..

Not trying to be bias here,but that's the reality people!...in my own experience.. LA,Madrid,Melbourne, London ke,..tak kisah laa mana-mana..Macam-macam jenis orang,with different backgrounds..It was soo much different if you travel abroad 10-15 years ago..Kalau kita cakap datang dari Malaysia,dia pulak tanya kita balik,"where is it?..err,is it near Singapore??"...panassss jerr rasa..Especially in the US..They had noo idea at all...But thank God it has changed nowadays...Last few years,I asked a few Hispanic guys in LA,somewhere near Venice Beach,if they know about us..Diorang siap cakap,"Owhhh,Malaysiaaa..Truly Asiaaa.."..dengan pelat-pelat Mexicano lagiii..heheheh..kira ok laaa tu...tak ler malu sangat dahh..haha..

Hmm..ni satu lagi cerita..Kat Hong Kong,ada orang local ni,mula-mula elok jer layan cakap omputih..Sekali dia tanya,datang dari mana?...Bila gua cakap gua dari Malaysia,alih-alih terussssss jer dia cakap Cina..haha!She thought that Malaysian should be able to speak Chinese..Errr..at first it felt funny when she said that,but somehow,it makes you wonder..(*thinking..haa...dah mula nak politik balikk..huhu..)

"The World is a book, and those who do not travel read only a page."  ~St. Augustine

"The traveler sees what he sees.  The tourist sees what he has come to see."  ~G.K. Chesterton

Okeh..nanti sambung lagi..Hmm,guess that I am not a tourist,I am a travelerrrrrrrrr..:-p

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

6 comments:

Anonymous said...

U, Bn following yr writing...I think you know that. Am going to share this to my ABCB FB. Would it be alright with you?

Mdm Pesona

-Azrul Jabbar- said...

Alamakkkk..segannnnyaaa Mzan bacaaaa..huhu..
Dah laa gaya penulisan tidak mencapai piawaian Dewan Bahasa..haha..Artikel ni dah laa yg membebel punya..But anyway,u can do wat ever u want..:-)We are democratic country..

Blog ni pun bukan best sangat..But thanks for reading mine anyway..Miss you..

Anonymous said...

suka mentravelkan diri ke? boleh la jadi geng travellers kalau mcm tu.
tapi gua kalau travel main redah je tau semua tempat.
heh. kalau lah gua dah ada duit nanti. kalau mcm sekarang ni setakat keliling WA ni boleh la gua redah.
Tinggal Esperance, margaret river n Busselton je gua tak sampai lagi. yg lain semua in my fingertips yo. haha :p

Fiza

-Azrul Jabbar- said...

WA dah abis dah gua pusing..Banyak kali lak tu..
Skrg tinggal nak pi Great Barrier Reef,Tasmania, Alice Spring,Ayers Rock and Darwin jer..pastu boleh balik Msia dah..

Anonymous said...

okay..since awak nak gi makan angin sana sini..
saya nak magnet..as usual lah kan..
nak magnet from Stockholm or Beirut, from Romania from Slovakia from Kenya (kalau adalah magnet). Tak kira! Nak jugak..:-)

-Azrul Jabbar- said...

aikkk..sempat jugak diaaa..haha..
awak ni makan magnet ke apa??klu ya pun diet..wakaka!hehe..dont worry,sampai jer ke bumi-bumi bertuah tu,magnet awak saya cari dulu mcm biasa..ngehehe..(padahal selalu beli last minute kt airport.. haha..*kidding)