But first,let me tell you a bit about my little Bali adventure..:-)
As I didn't plan anything prior to this trip,and had little knowledge about Bali in my head,my first day in Bali started with some exciting uncertainties..The flight was half an hour ahead of schedule,which has forced Ngurah Rai Airport to welcome me as early as 8am in the morning..I can tell that I was the only Malaysian in the flight when everyone else went straight to the visa payment counter after arrival..As Malaysian,we don't need any visa to enter Indonesia..Eh,macam skema laa pulak ayat aku..huhu..
Anyway,to my surprise,I met my ex-classmate in CIC while waiting for the luggage..Eni rasanya nama dia..Segan lak sebab dia ingat nama gua..She's a Balinese..We chat for a while sampai keluar airport..Katanya dia balik Bali dari Perth seminggu sebab raya...Gua anggukkan aje,padahal blank,raya apekebendenya time-time gini..Dalam kepala pikir Maal Hijrah laa kut..Kebetulan that Tuesday was 1 Muharram..huhu..Malas nak kacau dia,I told her that I'm on transit,waiting for the next flight to KL..After she left,I stayed in the airport for another half an hour to figure out what should I do next..Beli teh Botol satu sebagai mukaddimah..:-)
My day then started with the journey to the hotel in the middle of Kuta,facing its beautiful Indian Ocean beach...Tapi,oleh sebab bilik will only be ready at 2pm,I have like,errr,almost 5 hours waiting time..Aduiiiiii!! Apa nak buat pun tak tau..huhu..So there you go,a possible spontaneous adventure will be likely to begin very soooon..:-)..5 jam oiiiii...Gua dah laa penat gila,tak tido semalaman..First idea,cari makan and get to know the surroundings..
![]() |
| celah-celah Kuta |
What I can say,Bali is such an amazing place..I've been to so many places in the world,but Bali is definitely something extraordinary and different..Itupun gua belum cover semua..Ubud,Tanah Lot sume tak cukup masa nak pegi..Hmm,a good reason to go again huh..
Now I know why people from the whole planet come to Bali..:-)..It is suitable for everyone..Family ke,couple ke,nak pegi ngan member ramai2 ke,untuk yang suka happening-happening ke,yang romantic ke,yang surf ke, yang suka rilek tenang-tenang ke,yang adventurous ke,yang nak pegi sorang-sorang macam gua aritu pun suitable..Serius!
Aku pun pelik..Nak cakap lawa,takde laa lawa sangat Bali ni..Banyak lagi tempat yang gua penah pegi jauh lagi cantik..Nak cakap happening,ada yang jauh lagi best..I believe there is something special about Bali and I've already felt it myself..Cara saya travel dengan cara anda travel mungkin berbeza..Citarasa juga mungkin berbeza..Apa yang anda alami di Bali mungkin berbeza dengan pengalaman saya..
Berbeza di tempat-tempat lain di Indonesia,negara lain atau Malaysia sendiri,kebaikan yang terpancar di Bali adalah ikhlas..Bukan semuanya berhambakan wang dan kebendaan walaupun ia tempat tourist..Mungkin kerana masyarakat mereka masih kuat berpegang pada adat dan agama..I also felt safe everywhere I go..
Believe me or not,in Bali,other than the enjoyment of its nightlife,shows,shoppings,and the relaxation of its spa treatment,dinner by the beach or its beautiful sunset,I found something more precious..Mungkin ianya hanya secara kebetulan, tetapi saya menemui ciri-ciri indah seseorang manusia di Bali melalui orang-orang yang saya kenali di sana..Sifat-sifat yang pernah saya rasa hilang pada orang-orang di sekeliling saya..I finally restored my faith that real honesty,humbleness,and respect still exist in this world..:-)..
I will definitely go again and again and again and again to this beautiful Super-Friendly Island!!!
p/s: It happened that the 'raya' my ex-classmate was talking about is actually a celebration for Hindus in Bali, called Hari Raya Galungan & Kuningan,celebrated twice a year..
![]() |
| This is what you see in kampung during Galungan |


5 comments:
An extraordinary affair you had there....glad you enjoyed Bali
Bali mmg besttt...panjang umur dan murah rezeki nak pegi lagi nanti...:-)
dah boleh2 update ini blog aa machaaa.. :)
Anon 1: Err,mcm org Bali jerrrr..hehe..But that's why I might hv another extra trip next month..huhu
Anon 2: Amiinn..Murah rezeki tu maksudnya lu kene bawak gua sekali aah..thx!ngehehe
Anon 3: Lek aaa..gua kat Melaka ni,ibarat jadi cikgu tadika bwk budak2 kecik berjalan lu tauuu..8 org cucu nk handle..huhu
lek lek.. tiada lek bagi lu ok.. Melaka keeee? wah wah.. cucu?? Dah kena upgrade ke uncle? HAHAHA
Post a Comment